Podatki Meritum » Blog » NemKonto - co to jest i kto powinien je posiadać?
Dziś pomówimy trochę o duńskim systemie podatkowym. Dowiedz się wszystkiego na temat NemKonto z tego artykułu!
Coraz więcej Polaków decyduje się na wyjechanie do Danii w celach zarobkowych. Rynek gospodarczy w tym europejskim kraju coraz prężniej się rozwija, dlatego na naszych rodaków czekam tam wiele różnych propozycji bardzo dobrze płatnej pracy. Wyjeżdżając do innego kraju musimy się jednak liczyć z tym, że poza granicami Polski mogą obowiązywać zupełnie inne procedury rozliczeń, wysokości podatków oraz zwrotów. Nie inaczej jest w Danii. Każdy, kto pracuje na terenie kraju, jest zobowiązany do posiadania obowiązkowego NemKonta. Zastanawiasz się teraz pewnie – czym właściwie jest Nemkonto? Jeżeli interesuje Cię ten temat i chcesz dowiedzieć się więcej – serdecznie zachęcamy do przeczytania całego artykułu.
Tak, jak już wspominaliśmy, NemKonto jest obowiązkowe dla każdego, który pracuje na terenie Danii. Jest to rodzaj rachunku bankowego, na który państwo wypłaca wszelkie należności, np. wypłaty z funduszu urlopowego lub zwrot podatku. To, jakie konto zostanie naszym NemKontem, jest sprawą indywidualną, dlatego możemy zdecydować o tym sami. W przypadku Polaków takim NemKontem może zostać również konto założone na terenie Polski. Jedynym warunkiem jest to, że polskie konto powinno być kontem złotówkowym, a nie walutowym.
NemKonto to niezwykle intuicyjny i skuteczny sposób na przekazywanie określonej sumy pieniędzy dla podatnika, który Dania wprowadziła po to, aby unowocześnić duński sektor publiczny. NemKonto jest obowiązkowe zarówno dla rodowitych mieszkańców Danii, jak i dla obcokrajowców. Podczas procesu rejestracji oraz przypisywania konta należy bardzo skrupulatnie podać wszystkie dane, a następnie je sprawdzić. W sytuacji, gdy podamy błędne, możemy mieć problem z odzyskaniem np. zwrotu podatku.
W pierwszej kolejności, gdy chcemy założyć NemKonto, musimy wypełnić specjalny formularz, w którym należy podać wszystkie niezbędne dane osobowe. Jest to oczywiście imię, nazwisko, adres zamieszkania w Polsce (ulica, kod pocztowy, miasto i kraj) oraz numer CPR, czyli krajowy numer identyfikacyjny. Poza tym niezbędne jest również uzupełnienie formularza o dane związane z nazwą i adresem banku oraz numerem konta, który powinien być podany w formacie IBAN. IBAN to międzynarodowy standard numeracji kont bankowych, który umożliwia wykonywanie przelewów również na konta zagraniczne. Do wypełnionego formularzu należy również dołączyć obustronny skan dowodu osobistego. Ten rodzaj formularza powinien zostać wysłany albo pocztą tradycją, albo poprzez e-mail. Duński urząd skarbowy ma 30 dni, aby odpowiedzieć na zgłoszenie, jednak najczęściej odpowiedź otrzymujemy po około 2 tygodniach.
Na podany w formularzu adres zamieszkania otrzymujemy list ze specjalnym kodem aktywacyjnym, który w całości jest w języku duńskim. W liście znajduje się specjalny numer telefonu, z którego powinniśmy skorzystać, aby aktywować nasze NemKonto. W pierwszej kolejności warto po raz kolejny dokładnie sprawdzić wszystkie podane dane (w tym najważniejszy numer konta), aby upewnić się, że są one poprawne. Jeżeli wszystkie informacje są prawidłowe, to w kolejnym kroku należy zadzwonić pod wskazany numer. Zostaniemy połączeni z automatyczną sekretarką. Do wyboru mamy dwie opcje językowe – angielską oraz duńską. Aby uruchomić angielską, należy wcisnąć przycisk *. W kolejnym kroku zostaniemy poproszeni o podanie naszego duńskiego numeru CPR. Po wpisaniu numeru należy kliknąć #. Automatycznie zostaniemy zapytani, czy potwierdzamy podany numer CPR, a następnie poproszeni o wpisanie kodu aktywacyjnego, który znajduje się w naszym liście. Jest on zbudowany z 8 cyfr. Jeżeli wszystkie dane będą się zgadzać to otrzymamy informację o prawidłowej aktywacji konta. Nic więcej nie musimy robić, gdyż nasze NemKonto zostało aktywowane.
Pamiętaj o tym, że przysłany do Ciebie kod aktywacyjny, jest ważny tylko 30 dni, które liczą się od momentu wysłania listu. Po upływie tego terminu nie zadziała. Dzięki założeniu NemKonta możesz mieć pewność, że Twój zwrot podatku z Danii szybko na nie trafi!
Skontaktuj się z nami!
DARMOWA WYCENA👋Średnia ocena:
4.5/5.0
Na podstawie:
2 opinii
Wyjazd do Niemiec czy Holandii w celach zarobkowych wiąże się z obowiązkiem odprowadzania podatków do tamtejszych urzędów skarbowych. Po zakończeniu każdego roku podatkowego należy złożyć PIT. Jeśli masz nadpłatę podatku, należy Ci się zwrot. Czy wiesz, że możesz się o niego ubiegać do kilku lat wstecz?
Pracując legalnie za granicą, w większości przypadków masz obowiązek rozliczenia podatku. Zwykle z Twojego wynagrodzenia pracodawca pobiera określoną kwotę pieniędzy na poczet opłat skarbowych. W momencie złożenia rocznego zeznania może się okazać, że masz nadpłatę, którą możesz odzyskać. Jak sprawnie przejść przez całą procedurę?
Jeżeli prowadziłeś działalność gospodarczą w Anglii, koniecznie jesteś zobowiązany do złożenia rocznego zeznania podatkowego za okres od 5 kwietnia do 5 kwietnia kolejnego roku podatkowego.
Praca w Anglii to temat interesujący rokrocznie wielu polaków. Sprawdź dzięki naszemu poradnikowi jak skutecznie i szybko znaleźć pracę w Anglii.
Naszej podatkowej podróży ciąg dalszy. Dziś tematem dnia jest Kwota wolna od podatku na Słowacji. Zachęcamy do lektury naszego kompendium wiedzy.
Każdemu pracownikowi, który legalnie pracował na terenie Szwecji i za którego pracodawca regularnie odprowadzał składki, przysługuje otrzymanie zwrotu podatku.
Współpracują z nami: